עסקת הטרייד אין בקרב רכבים הפכה בשנים האחרונות לנפוצה יותר ויותר. לאלו שאינם מזוהים עם התופעה, מדובר בהחלפה, לרוב שידרוג, של הרכב הישן, עליו מתקבל זיכוי, ובתוספת של סכום כסף מסוים נרכש רכב חדש. על אף שמבצע העסקה מקבל את השירות המלא מהמוצר הישן שבידו, עסקת טרייד אין מעודדת אותו להחליף למוצר בעל מטרה זהה אך איכותי יותר וחדש יותר. בעשור האחרון אחוז עסקאות אלו נסק בכמאות אחוזים, בכל רחבי הארץ.

התפתחות העיסקה

המושג "טרייד אין" הפך לשגור בפי הסוחרים כבר בתחילת המאה ה-19 בעולם המערבי ובפרט בארצות הברית. האג'נדה האמריקאת החדשה, אשר כללה בין היתר ליברליזם וערכי קפיטליזם חדשים, הולידו את המושג "רכוש פרטי". עד לאותם ימים, כמעט ולא היה קנין אשר לו היה מוגדר בעל פרטי. סוחרי התקופה החלו טיפין טיפין להחליף את מוצריהם הפרטיים, בין אם היה מדובר בשטיחים, תכשיטים וכלי בית, שהרי זכותם המלאה לעשות כן. החלפות מסוג אלה בדיוק הפכו עם השנים למה שידוע לנו היום – טרייד אין.

יתרונות הטרייד אין

ללא קשר לשנת ייצור הרכב, סוגו ומצבו החיצוני, מביעים מבצעי העסקה נכונות לקבלת הרכב. עובדה זו מקנה יתרון בולט לבעלי רכבים אשר אבד עליהם הכלח, רכבים ישנים וחסרי שימוש. בנוסף, מיקומם הפיזי של המוכר והקונה עלולים להיות רחוקים דיו זה מזה עד למצב של ביטול העיסקה עקב טעמי אי נוחות. כאשר העסקה מתבצעת אל מול סוכנות טרייד אין, מכשולים אלו אינם מהווים בעיה כלל, שהרי הם אינם צצים מלכתחילה.

יש לציין את עניין החיסכון בזמן. כאשר אדם מעוניין למכור את רכבו באופן עצמאי, עליו להשקיע את מירב המאמצים בפרסום, העלאת תמונות לאינטרנט, נסיעות ממקום למקום, מיקוח עם קונים פוטנציאליים ועוד. לעומת זאת, כאשר מבצעים עסקת טרייד אין לרכב, הפעולה מתבצעת באופן מיידי ונחסך זמן רב ואנרגיה. מצב נוסף אותו טרייד אין מונע הוא מצב שבו אדם נותר ללא כל רכב, גם אם לתקופה הקצרה ביותר, מצב שנגרם עקב מכירה מהירה ומוצלחת והתעכבות בקניית הרכב החדש.

למי זה משתלם

אם כן, אפשר לומר שעיסקת טרייד אין הינה עסקה משתלמת למדי. שני צדדי העסקה, הן המוכר והן הקונה, מרוויחים. בין אם בסכום כסף ממשי ובין אם בהחלפת הרכב ושידרוגו לרכב חדש.